
Máte opravdu jasno v tom co chcete? Co to vlastně pro vás znamená předat společnost do jiných rukou? Pokud nemáte svoji jasnou vizi, jasno v tom jak to vlastně chcete, pro vašeho nástupce bude velice náročně uspět.
Uvažujete-li o možném předání společnosti, je opravdu potřeba mít jasno v tom, co opravdu chcete a mít jasnou a hlavně uvěřitelnou vizi.
Pokud firmu hodláte “pouze” předat abyste si se svým nástupcem velice dobře vyjasnili kam a jak se má firma ubírat dále a dle čeho budete posuzovat, zda-li nové vedení vaší společnosti vaše očekávání jasně naplňuje. Pro většinu to znamená mít vyjasněné alespoň cíle /čísla/, kterých má nové vedení dosahovat, ale bude to stačit k tomu, abyste zůstali klidnými a jen na základě výsledků nezasahovali do zodpovědností těm, kterým jste ji předali?
A co vaše osobní vize? Máte jasno v tom jaká bude vaše role ve vztahu k firmě, ale i k sobě osobně po předání společnosti?
Zaměřme se dnes na to, na jakém základě postavit vaši firemní vizi.
V posledních příspěvcích jsme psali o vašem „Poslání“ a vaší DNA – „Firemní Kultuře“. To je absolutní základ vaší vize – vyjasnění toho PROČ tu firma je a JAK se u toho bude chovat. Tím dalším krokem k jasné a uvěřitelné vizi je mít jasno v tom co je vaše Severka – váš dlouhodobý cíl. Takže„Co je vaše severka – váš dlouhodobý, měřitelný cíl, kterého chcete aby vaše společnost dosáhla ve výhledu 5-15 let? Mít takovýto cíl je opravdu velice důležitý základ. Představte si, že si na svoji loď najmete kapitána a nevyjasníte si kam má plout, co je cílem jeho plavby. Pak může mít jakýkoli vítr, stejně mu to bude k ničemu a nebudete s ním spokojeni.
Máte-li jasno v cíli, zkuste si s novým vedením nastavit také, co je vaším závazkem vůči zákazníkovi, to v čem chcete být pro vaše zákazníky opravdu nejlepší. Například u značky VOLVO je to bezpečnost. Všechny automobilky ji řeší, ale Volvo se rozhodlo v tomto excelovat. V případě McDonald to určitě není chuť nebo zdraví, ale rychlost. A v brněnském Radetonu si jako svůj slib zákazníkovi stanovili Absolutní Spokojenost a mají na to opravdu vychytané metriky, jak si měří, že se jim tento slib daří naplňovat. Závazek musíte být schopni měřit, protože jedině tak si ověříte, že jej naplňujete. Přemýšlejte o tom, jak svůj závazek hodláte měřit.
Takže když máte jasno v tom, proč to vše dělat, jak se u toho chovat, co je vaším závazkem vůči zákazníkům a co je váš dlouhodobý cíl, je třeba říci, jak to uděláte.
Přemýšlejte co je pět nejdůležitějších šachových tahů, které bude třeba v následujících třech letech zahrát, aby se vaše firma přiblížila k naplnění vašeho dlouhodobého cíle?
Na jaké terče/hrubé cíle, hodláte v následujících třech letech zacílit /např. zisk na zaměstnance, obrat za den, podíl trhu, objem zpracovaných tun, krycí příspěvek atp./
A jakmile máte jasno v těchto klíčových iniciativách, nechte váš top management zpracovat a předložit návrh cílů a priorit, které hodlají zvládnout tento rok a následující kvartál tak, aby se k naplnění vaší vize přiblížili. Stanovit jasné priority a cíle, za které se vaše vedení dokáže postavit a převzít zodpovědnost za jejich splnění.
Vyjasněte si vaši vizi a vylaďte se s vaším nástupcem jak jí hodlá dosáhnout. Protože jen pokud budete v souladu v plánu, máte opět o něco větší šanci na úspěšné předání.
Potřebujete pomoci s vytvořením uvěřitelné vize? Napište mi na pavel@krepelka.coach.