
Říká se, že firemní kultura si umí dát sebelepší strategii k večeři a z mých zkušeností kouče ve firmách vím, že to je absolutní pravda. Můžete mít sebelepší strategii, ale pokud nebudete mít firemní kulturu, která ji bude podporovat, je vám k ničemu.
Naposledy jsme se věnovali důležitosti mít vyjasněné firemní poslání. Poslání, které jak vás, tak váš tým nabíjí, baví a inspiruje k tomu dosáhnout něčeho významného. A čím více bude v souladu s vaším posláním váš případný budoucí nástupce, tím spíše budete schopni nalézt shodu v dalším směřování vaší firmy.
Dobře identifikované poslání však není samospasitelné. Tím dalším střípkem je vaše firemní kultura. Co to je „firemní kultura“ a jak s něčím takovým pracovat ve firmě? A proč vlastně?
Minimálně proto, že pokud máte kvalitní a zdravou firemní kulturu a skvělé lidi, tak je to také to jediné co vám vaše konkurence nebude moci okopírovat. A čím zdravější firemní kulturu máte, která je navíc v souladu s vaším posláním a dlouhodobou vizí, tím pravděpodobněji budete schopni dosáhnout všeho co si naplánujete.
Navíc firemní kultura dokáže fungovat jako magnet, který vám bude udržovat a přitahovat lidi s podobnou DNA. Pokud vaše kultura bude vykazovat různé kazy – nedostatek důvěry, politikaření, zadržování informací, odkládání řešení problémů a podobně, můžete počítat s tím, že bude přitahovat právě takové lidi, případně stávající úspěšně nakazí nebo vám odejdou. A stejně to je naopak, čím lepší firemní kulturu budete rozvíjet, čím více budete v rámci vaší společnosti podporovat jasné hodnoty a další principy zdravého chování, tím spíše budete přitahovat lidi, kteří budou vyhledávat vaši společnost, protože má podobnou DNA jako oni sami.
I pro vás je důležité mít jasno v tom, co je ta vaše DNA, ta vaše hrstka pravidel, které platí napořád, bez ohledu na pozici nebo zda jste dodavatel či klient.
Jim Colins ve své knize Good To Great zkoumal co odlišuje ty nejlepší firmy od těch dobrých, a identifikoval, že pro ty nejúspěšnější společnosti jsou mnohem důležitější lidé, kteří jsou v souladu s vizí, hodnotami a posláním firmy, než ti, kteří mají sice špičkový výkon, ale vztah k firmě, její DNA a vizi, jim uniká.
Každá firma má svoji specifickou kulturu, nezaměnitelnou s jakoukoli jinou. A pokud nic, tak právě firemní kultura může být tou vaší jedinečnou konkurenční výhodou. Není právě toto ten důvod, proč o ni pečovat?
Jenže jak začít, aby to bylo opravdové /všichni známe firmy, kde mají něco na zdi, ale nikdo vlastně neví co to znamená/. Zkuste se tedy první zamyslet nad tím, co jsou opravdu vaše firemní hodnoty, ne ty, které byste si přáli mít, ale ty, které tam doopravdy jsou. Hledejte ve vašem týmu ty, kteří se ve firmě těší důvěře, uznání, respektu od ostatních a přemýšlejte co jsou jejich vlastnosti, díky kterým to tak je a zkuste určit, co je ta hrstka platných pravidel ve firmě, které by měly být pro každého nepřekročitelné. A pokud se vám podaří identifikovat tyto hodnoty, zkuste si jednoduchým testem ověřit jejich pravost.
Test firemních hodnot:
- Dokážete ukázat alespoň na jednoho člena vašeho týmu, který uvedenou hodnotou opravdu žije?
- Pokud by uvedenou hodnotu kdokoli z vašeho týmu opakovaně porušoval, jste připraveni se s takovým člověkem rozejít bez ohledu na to jaký odvádí výkon?
- Jste připraveni si způsobit raději ztrátu, než abyste uvedenou hodnotu porušili?
Pokud na všechny tři otázky odpovíte ano, gratuluji, identifikovali jste jednu z vašich skutečných firemních hodnot.
Pokud, jste někde odpověděli ne, o nic nejde, jen toto není ta skutečná firemní hodnota.
A jak to celé souvisí s možným exitem z výkonného řízení společnosti? Hledáte-li svého nástupce a považujete-li vaši firemní kulturu za zdravou, podporující vaši dlouhodobou vizi, věnujte opravdu obrovské množství času na to, ověřit si, že je váš nástupce v souladu s DNA vaší firmy. Protože jinak přesně tento nesoulad bude to první co začne ve firmě skřípat.
Naopak cítíte-li, že je třeba pracovat na firemní kultuře, zlepšit ovzduší mezi lidmi, hledejte v první řadě lídra, který sám bude ambasadorem hodnot a pravidel, která jsou v souladu s vašimi hodnotami a pravidly a která byste rádi do vaší firmy postupně implementovali. Čím více bude váš nástupce hořet pro hodnoty a vaši vizi, tím spíše dokáže zapálit váš tým pro jakoukoli cestu.
Pamatujte, že vaše firemní kultura musí podporovat vizi, kterou chcete s novým vedením naplnit. V opačném případě se dříve či později budete muset vrátit zpět ke kormidlu.
O tam jak by měla vypadat uvěřitelná vize, která je v souladu s vaší firemní kulturou a posláním si povíme příště.
Ukázky českých firem, které to s firemní kulturou myslí vážně naleznete např. na www.cocuma.cz.