
Takže naše ekonomika zpomaluje a zatímco ke konci roku 2016 růst zpomaloval na necelá dvě procenta, pro rok 2017 lze dokonce očekávat zpomalení až na 0,4%. A do toho ještě vliv nízké nezaměstnanosti.
Jak na to vše vlastně jako představitel středně velké společnosti reagovat? Co udělat pro to, abychom tento ekonomický výhled spíše využili, než se z něj děsili a připravovali se zase na různé redukční programy ve firmě?
Případně, proč to vůbec řešit, když za poslední roky se náramně daří, jedeme na vlně úspěchu, výsledky kvartálně překonávají naše očekávání a když se daří nyní, tak proč bychom se měli strachovat z nějakého ekonomického výhledu.
Jenže ať jste ti, kteří postupné zpomalování ekonomiky už pomalu začínají pociťovat nebo ti, kteří počítají s dalším růstem, je potřeba o celé situaci začít strategicky přemýšlet. A to pravidelně.
Mnou často citovaný Jim Colins ve své knize Good To Great uvádí, že jen ty nejúspěšnější společnosti jsou k sobě brutálně upřímné, nelžou si do kapsy, snaží se využívat veškerá fakta k dalšímu strategickému rozhodování a hlavně, pravidelně, každý týden investují alespoň dvě hodiny do strategického přemýšlení.
Aktivita, která z mé praxe je v mnoha společnostech zásadně opomíjena.
„Nemáme čas si sednou a řešit takovéto věci“, „Proč bychom si sedali na strategické přemýšlení, když se vidíme neustále“ nebo ještě lépe, „Vždyť máme porady a tam je příležitost to probrat.“.
Ale je to tak opravdu?
Nastavení Strategického přemýšlení ve firmě, je zodpovědností lídrů firmy – těch manažerů, kteří o firmě přemýšlejí v kontextu delším než jeden rok. Prvním krokem je nastavit, tím druhým zajistit, aby firma tak také přemýšlela.
Na co by se tedy měli lídři, v rámci strategického přemýšlení, zaměřovat?
V první řadě mít jasno a znát vizi firmy, vědět co je vaším dlouhodobým cílem, Severkou za kterou celá firma jde, také krátkodobější cíle, kde chcete mít společnost do tří let, a hlavně co budou ty nejdůležitější šachové tahy, které bude třeba zahrát, aby firma za tři roky byla nadále tak úspěšná jako nyní. Lídři firmy by měli mít jasno v tom, co jsou jejich terče, na které budou ve výhledu těchto tří let cílit, co pro toto období bude jejich hrací hřiště (kde a s jakými produkty a službami) a jaké kanály pro oslovení tohoto hřiště budou využívat.
Stejně tak je třeba mít jasno v tom, kdo je váš klíčový zákazník, na kterého budete v tomto období cílit vaši komunikaci, obchodní a marketingové aktivity a hlavně, jaký závazek – slib – vašemu klíčovému zákazníkovi hodláte garantovat. Závazek, který na trhu budete doručovat ze všech nejlépe.
Takovým známým závazkem je třeba pro Volvo – bezpečnost, pro McDonald – rychlost nebo pro Southwest Airlines, jednu nejziskovějších leteckých společností – Nízké ceny, Hodně letů, Spousta zábavy.
Pokud má být strategické přemýšlení efektivní, je nejlepší přistoupit k němu strukturovaně. Jednou z možností je strukturování pomocí sedmi vrstev strategie dle Verne Harnishe, autora světového bestselleru Scaling Up – Mastering Rockefelles Habits 2.0, který těchto sedm vrstev strategie definuje takto: Vaše Klíčová Slova, Vaše Pískoviště, Závazek Značky + KPI, Garance Značky, Strategie v jedné větě, Odlišující aktivity, Profit/X, X-Factor a váš douhodobý cíl BHAGTM /Big Hairy Audacious Goal/. A navíc to celé dostat na jeden list A4 /vzor zde/.
Vlastně je jedno jestli se vám daří a jedete na vlně úspěchu nebo začínáte cítit poklesy v růstu, ať ve vztahu k ekonomické situaci nebo změnám na trhu, tou nejúspěšnější společností se můžete stát za předpokladu, že budete věnovat pravidelně čas vašemu strategickému přemýšlení, vyjasnění si jednotlivých vrstev strategie, jejich neustálému vylaďování a zejména, nastavení tohoto strategického přemýšlení napříč celou vaší společností a to tak, aby opravdu každý znal a rozuměl, co je váš závazek značky, jak zní vše strategie v jedné větě, kdo je váš klíčový zákazník a zejména za jakým dlouhodobým ambiciózním cílem jdete.
Ostatně, dokážete říci vaší strategii jednoduše, jednou větou?
A co ostatní ve vaší firmě?
k dispozici také na LinkedIn