GAZELLES CZ  Growing Leaders - Growing Companies

  • HOME
  • O MNĚ
  • PRO FIRMY
    • ÚČINNÁ STRATEGIE
    • ANGAŽOVANÍ LIDÉ
    • ŠPIČKOVÁ REALIZACE
    • DOSTATEK KAPITÁLU
    • SYSTEMICKÝ KOUČING
    • SKUPINOVÉ KOUČOVÁNÍ
    • JÓGA SMÍCHU
  • WORKSHOPY
    • SCALEUP ACADEMY
    • FOUR DECISIONS
    • ROCKEFELLEROVY NÁVYKY
  • BLOG
  • KE STAŽENÍ
  • KONTAKTY
  • Home
  • Blog
  • Ekonomika zpomaluje, čas věnovat se strategickému přemýšlení
31.1.2023

Ekonomika zpomaluje, čas věnovat se strategickému přemýšlení

Ekonomika zpomaluje, čas věnovat se strategickému přemýšlení

od Pavel Křepelka / Středa, 15 Únor 2017 / Publikováno v Blog

Takže naše ekonomika zpomaluje a zatímco ke konci roku 2016 růst zpomaloval na necelá dvě procenta, pro rok 2017 lze dokonce očekávat zpomalení až na 0,4%. A do toho ještě vliv nízké nezaměstnanosti.

Jak na to vše vlastně jako představitel středně velké společnosti reagovat? Co udělat pro to, abychom tento ekonomický výhled spíše využili, než se z něj děsili a připravovali se zase na různé redukční programy ve firmě?
Případně, proč to vůbec řešit, když za poslední roky se náramně daří, jedeme na vlně úspěchu, výsledky kvartálně překonávají naše očekávání a když se daří nyní, tak proč bychom se měli strachovat z nějakého ekonomického výhledu.

Jenže ať jste ti, kteří postupné zpomalování ekonomiky už pomalu začínají pociťovat nebo ti, kteří počítají s dalším růstem, je potřeba o celé situaci začít strategicky přemýšlet. A to pravidelně.
Mnou často citovaný Jim Colins ve své knize Good To Great uvádí, že jen ty nejúspěšnější společnosti jsou k sobě brutálně upřímné, nelžou si do kapsy, snaží se využívat veškerá fakta k dalšímu strategickému rozhodování a hlavně, pravidelně, každý týden investují alespoň dvě hodiny do strategického přemýšlení.
Aktivita, která z mé praxe je v mnoha společnostech zásadně opomíjena.
„Nemáme čas si sednou a řešit takovéto věci“, „Proč bychom si sedali na strategické přemýšlení, když se vidíme neustále“ nebo ještě lépe, „Vždyť máme porady a tam je příležitost to probrat.“.
Ale je to tak opravdu?

Nastavení Strategického přemýšlení ve firmě, je zodpovědností lídrů firmy – těch manažerů, kteří o firmě přemýšlejí v kontextu delším než jeden rok. Prvním krokem je nastavit, tím druhým zajistit, aby firma tak také přemýšlela.

Na co by se tedy měli lídři, v rámci strategického přemýšlení, zaměřovat?
V první řadě mít jasno a znát vizi firmy, vědět co je vaším dlouhodobým cílem, Severkou za kterou celá firma jde, také krátkodobější cíle, kde chcete mít společnost do tří let, a hlavně co budou ty nejdůležitější šachové tahy, které bude třeba zahrát, aby firma za tři roky byla nadále tak úspěšná jako nyní. Lídři firmy by měli mít jasno v tom, co jsou jejich terče, na které budou ve výhledu těchto tří let cílit, co pro toto období bude jejich hrací hřiště (kde a s jakými produkty a službami) a jaké kanály pro oslovení tohoto hřiště budou využívat.
Stejně tak je třeba mít jasno v tom, kdo je váš klíčový zákazník, na kterého budete v tomto období cílit vaši komunikaci, obchodní a marketingové aktivity a hlavně, jaký závazek – slib – vašemu klíčovému zákazníkovi hodláte garantovat. Závazek, který na trhu budete doručovat ze všech nejlépe.
Takovým známým závazkem je třeba pro Volvo – bezpečnost, pro McDonald – rychlost nebo pro Southwest Airlines, jednu nejziskovějších leteckých společností – Nízké ceny, Hodně letů, Spousta zábavy.

Pokud má být strategické přemýšlení efektivní, je nejlepší přistoupit k němu strukturovaně. Jednou z možností je strukturování pomocí sedmi vrstev strategie dle Verne Harnishe, autora světového bestselleru Scaling Up – Mastering Rockefelles Habits 2.0, který těchto sedm vrstev strategie definuje takto: Vaše Klíčová Slova, Vaše Pískoviště, Závazek Značky + KPI, Garance Značky, Strategie v jedné větě, Odlišující aktivity, Profit/X, X-Factor a váš douhodobý cíl BHAGTM /Big Hairy Audacious Goal/. A navíc to celé dostat na jeden list A4 /vzor zde/.

Vlastně je jedno jestli se vám daří a jedete na vlně úspěchu nebo začínáte cítit poklesy v růstu, ať ve vztahu k ekonomické situaci nebo změnám na trhu, tou nejúspěšnější společností se můžete stát za předpokladu, že budete věnovat pravidelně čas vašemu strategickému přemýšlení, vyjasnění si jednotlivých vrstev strategie, jejich neustálému vylaďování a zejména, nastavení tohoto strategického přemýšlení napříč celou vaší společností a to tak, aby opravdu každý znal a rozuměl, co je váš závazek značky, jak zní vše strategie v jedné větě, kdo je váš klíčový zákazník a zejména za jakým dlouhodobým ambiciózním cílem jdete.

Ostatně, dokážete říci vaší strategii jednoduše, jednou větou?
A co ostatní ve vaší firmě?

 

k dispozici také na LinkedIn

  • Tweet

O Pavel Křepelka

Dále můžete číst

Vaše hlavní aktivum firmy – Zdravý a Výkonný Tým
Jak navýšit své další prodeje?
10 frází, kterým se úspěšní lidé vyhýbají, zatímco ostatní je používají

Aktuality

  • ScaleUp MeetUp – další sada free seminářů ve spolupráci s Paralelní Polis

    Tak opět po roce startujeme další řadu FREE sem...
  • Reference, kterou nelze nesdílet…Děkuji Vám Jiří

    Dobrý den Pavle, Klidně to vyjádření můžete dát...
  • Právě čtu: ACTIVATORS: A CEO’s guide to clearer thinking and getting things done, Mark E. Green

    Marka Greena jsem měl možnost poznat osobně. Je...
  • Rozvojový Workshop

    Learn & Work – ve spolupráci s Top Vision

    Zlepšete realizaci vašich plánů a naučte se pos...
  • Angažovaná Kultura

    Konference Lead & Learn

    Co je víc než spokojený zaměstnanec? Ten angažo...

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru

Zlepšete svoji konkurenční výhodu. Nastartujte svůj další růst. Výběr toho nejlepšího z Verne’s Insights a zajímavostí ze světa úspěšných rostoucích společností.

  • Sociální sítě
GAZELLES CZ  Growing Leaders - Growing Companies


© 2015 BCom Consulting All Rights Reserved.

NAHORU
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím
Privacy & Cookies Policy

Nutné Vždy povoleno