
Některé společnosti stráví hodiny tím, že objevují a identifikují své Firemní Hodnoty. Někdy si k tomu přizvou i špičkového konzultanta, aby jim s tím pomohl. Tak proč celá tato investice většinou končí tím, že se Hodnoty zapracují do firemních materiálů, vyvěsí se na recepci a v jednačce, ale víc už se o nich nemluví?
Ale pokud vaši zaměstnanci neznají vaše firemní hodnoty, těžko jimi mohou žít. A půjdeme-li ještě dál, tak jestliže celá vaše firma nežije firemními hodnotami, jaký to vlastně mělo smysl? Firemní hodnoty nejsou jen políčkem k odškrtnutí v rámci přípravy dlouhodobé strategie. „Takže hodnoty máme, co je tam dále … ?“ Firemní hodnoty by měly být základním kamenem toho, co děláte, hrstkou pravidel, která stanovují, jak se den po dni budeme chovat.
Pár námětů, jak se na tyto hodnoty podívat a jestli není čas na nich ještě zapracovat:
- Kuchyňský Test – Minimálně by každý ve firmě měl znát vaše hodnoty a dokázat je vysvětlit. V opačném případě jimi těžko může žít. Takže vyrazte do kuchyňky a ptejte se.
- Náborový Test – Jak hodnotíte u kandidátů na nové pozice míru jejich souladu s vašimi hodnotami? Pokud nevyužíváte své firemní hodnoty při náboru, ztrácíte hlavní nástroj k vytvoření opravdu špičkového týmu. Pokud však své hodnoty využíváte správně, jsou tím nejdůležitějším nástrojem, který vám pomůže přilákat ty správné lidi na palubu. Budou-li vaši lidé žít firemními hodnotami a sdílet tyto pocity, stanete se magnetem pro ty správné lidi.
- Vyhazovací Test – Nikdy to nemůže fungovat, pokud budete mít v týmu lidi, kterým jsou firemní hodnoty ukradené. Držíte-li si lidí se špičkovým výkonem, ačkoli je jejich vztah k firmě špatný a hodnoty je nezajímají, natož aby s nimi byli v souladu, tak svými hodnotami plně nežijete. Vlastně vysíláte svému týmu zprávu, že se podle hodnot až tak moc řídit nemusí. A to je opravdu velice nebezpečné. Chraňte své hodnoty tím, že se rozloučíte s lidmi, kteří s nimi nejsou v souladu. Pokud tohoto nejste schopni, pravděpodobně nemáte identifikovány ty správné hodnoty.
- Výkonnostní Test – Vaše hodnoty by měly být zásadním tématem pravidelných rozhovorů mezi manažery a členy týmu. Ideální je zahrnout firemní hodnoty do Job Scorecardu, abyste vyjasnili očekávaní a mohli výsledky pravidelně hodnotit. Právě toto vám umožní včas identifikovat ty, kteří mají sice dobrý výkon, ale vztah k firemní kultuře se jim začíná vzdalovat. Třeba s tím ještě půjde něco udělat, než se s nimi budete muset rozloučit.
- Příběhový Test – Firemními Hodnotami nežijete, pokud kdokoli v týmu nedokáže jednoduše poukázat na konkrétní příklady, jak ve firmě dané hodnoty fungují. Lidé ve vašem týmu by měli znát spousty skutečných příběhů o tom, kdy došlo k naplnění vašich firemních hodnot v interakci se zákazníky, dodavateli, partnery i mezi jimi samotnými. Pokud nedokážete poukázat na konkrétní chování ilustrující každou z vašich firemních hodnot, pravděpodobně nemáte identifikovány ty pravé.
Doufejme, že tyto testy vám pomohou odhalit příležitosti ke zlepšení definice firemních hodnot a jejich uvedení do života. Zjištění, že na tom bude potřeba ještě zapracovat, je absolutně v pořádku. Firemní hodnoty jsou klíčovým základem pro dlouhodobou strategii a firemní kulturu, takže pokud teď budete muset na chvilku zpomalit, abyste si je ještě poladili, určitě to bude stát za to.