
První, co každého napadne, když se zamyslí nad důvodem k založení firmy, je výdělek. Ačkoli je pravdou, že cílem každé firmy je vydělávat peníze, velice často je za tím hlubší základ. Nazývejme jej Firemní Účel. Je srdcem každé firmy, důvodem její existence. Firemní účel motivuje hlavu a hovoří k srdci – pomáhá lidem vytvářet odlišnosti a spojuje je, aby svého cíle dosáhli společně, protože individuálně by to nebylo možné. Zároveň udává tón pro průměrný nebo výjimečný výkon.
Jak jsem již psal v jednom z předchozích blogů, vzpomeňte na tři zedníky, kteří staví zdi. První vám na otázku, co dělá, odpoví, že klade cihlu na cihlu, druhý odpoví, že staví zeď a třetí „staví katedrálu“. Pouze ten třetí zná účel. O co kvalitnější je pak jeho práce a jakých cílů může dosáhnout, když ví, že jeho práce je mnohem významnější než on sám a že má možnost být toho součástí.
Účelem Steva Jobse v Apple nebylo vyrobit Mac nebo iPhone. Chtěl prostě udělat díru do světa.
Takže jak toho dosáhnout ve své firmě?
- Zažehněte ve své společnosti vášeň. Učte, trénujte, evangelizujte svůj účel tak, aby pomohl vytvořit jasnou vizi toho, co děláte. Proč tu vlastně jste? Co vlastně tomuto světu přinášíte? Co to je a o co se tu vlastně snažíte?
- Snažte se každému ve firmě pomoci porozumět, co je jeho účelem a jak jím přispívá k celku. Dejte všem důvod pocítit nadšení pro organizaci, ve které pracují, a pro roli, kterou v jejím rámci mají.
- Udělejte zásadní rozhodnutí, která podpoří váš Firemní Účel. Jinými slovy dodržujte to, co kážete. Staňte se živoucím příkladem toho, pro co vaše organizace žije, a žijte tím každý den.
- Udržte své zaměření a pozornost na svůj účel. U každého rozhodnutí posuzujte, jestli je v souladu s vaším účelem.