
Možná jste formulovali svoji vizi a firemní účel, ale opravdu vaši zaměstnanci vědí, co to znamená pro jejich práci? Co a proč mají vlastně dělat?
Znáte ten příběh o architektovi a třech zednících? Architekt měl za úkol postavit novou katedrálu. Když byl jednoho dne na inspekci, všiml si tří zedníků a velice odlišné kvality jejich práce. Zeptal se tedy prvního, co to dělá. „Pokládám cihly na sebe.“ Druhý, který svoji práci dělal o poznání lépe, odpověděl: „Pracuji, abych uživil svoji rodinu.“ A ten třetí, jehož práce byla velice kvalitní, odpověděl: „Pane, stavím zde katedrálu.“
Pointou příběhu je, že pokud lidé pracují pro vyšší účel, větší věc, než jsou oni sami, mají tendenci svoji práci dělat mnohem lépe. Když se o tom bavím s lídry společností, vždy mne ujišťují v tom, že potřebují mít právě zedníky stavějící katedrály a ne pokladače cihel. Rozhodně souhlasím. Je určitě lepší mít jasný důvod, který je hoden vašich zaměstnanců. Nazývejme jej Firemním účelem nebo vizí. A pokud je jasně a srozumitelně stanovený, je jednoduché se usmívat a odškrtnout si další skvělou věc v našem podnikání. „Děláme to skvěle, máme skvělý účel, který nás všechny přesahuje, je větší než my!“ Jenže co s těmi pokladači cihel? Výzkumy ukazují, že využívají méně než 30 % svého výkonu. Vy jim však mzdu platíte každý měsíc. A opravdu jste si jisti, že každý váš zaměstnanec je plně angažovaný a zapálený pro naplňování firemního účelu? Jste-li jako většina společností, je bohužel velká část vašich nákladů na mzdy proplýtvána. Takže návratnost vašich mzdových nákladů (Return Of Payroll) lze jistě výrazně zlepšit.
Víte, jak tyto pokladače cihel ve vašem týmu nalézt? A co pak s nimi dělat? Zastřelíte je? Zajisté ne. Je vaší prací je vzdělávat a pomáhat jim k tomu, aby byli zapáleni pro váš účel a vizi. Dokážete je ve vaší společnosti identifikovat? Začněte od základů! Není to komplikované. Zde jsou tři příklady z běžného života, na kterých to je krásně vidět:
- Majitel kavárny věří, že jeho společnost existuje proto, aby pomohla lidem skvěle nastartovat den. Bez ohledu na to, co je dnes čeká, majitel chce, aby byl začátek jejich dne vynikající. Chce, aby si ten den prostě užili. Není to jen o kávě, je to o pomoci zákazníkovi čelit dennodenním komplikacím. A pak zjistíte, že číšník se věnuje pouze tomu, aby udělal kafe, a dokonce je nepříjemný, když chce nějaký zákazník něco extra. To je prostě pokladač cihel.
- Na letišti je pracovnice na přepážce viditelně otrávená tím, že musí klientům pomáhat přebukovat letenky. Je zaměřená pouze na výměnu letenek, ale rozhodně ne na pomoc cestujícím dostat se domů. Prostě pokladač cihel.
- Jeden hotel má na recepci slogan: „Daleko od domova, odpočiňte si u nás jako doma.“ Vyčerpaný zákazník přijede do hotelu a dozví se, že jeho pokoj ještě není připravený. Zákazník je otrávený a recepční mu sdělí: „Moc se omlouvám, nemohu pro vás nic udělat, budete muset ještě dvě hodiny počkat.“ Zase pokladač cihel. A co třeba nabídnout osvěžující nápoj? Nebo se zeptat, zda pro něj můžeme něco udělat, aby se cítil lépe? Měl to být přeci „domov daleko od domova“, ne?
Proč se to všechno děje? Myslíte, že to ty zaměstnance prostě nezajímá? Ve vaší společnosti, kde se všichni starají, by se nic podobného jistě nemohlo stát. Toto se totiž běžně děje, když jsou zaměstnanci unavení a zavalení prací. Pokud toho mají nad hlavu, přepnou na mód „přežít“ a jejich pozornost se zúží pouze na splnění úkolu. Ztratí váš účel, vizi. Nebo je to proto, že nikdy nebylo dost času vzdělat je ve firemní strategii, vizi a firemním účelu.
Takže jedno malé doporučení. Rozšiřte svoji práci se zaměstnanci o vyjasňování účelu. Ptejte se jich, co dělají a proč. Pokud odpoví pouze činností, kterou provádí, připomeňte jim Účel a vizi vaší společnosti. Připomeňte jim, že staví katedrálu. Ptejte se a připomínejte vašemu týmu, aby nezapomínal sledovat a obdivovat, jakou katedrálu to staví. Pomozte jim, aby začali hořet pro váš účel.