
S mnoha lídry jsem měl příležitost hovořit o skvělé knize Verneho Harnishe Mastering The Rockefeller Habits a aktualizovaném vydání Scaling Up.
Neodmyslitelnou součástí knihy je také Verneho Jednostránkový strategický plán a mnoho skvělých, rychle aplikovatelných nástrojů a konceptů, které lze využít v každém byznysu. Může však být těžké rozhodnout se, kde a s čím vlastně začít.
Kniha se skládá ze čtyř klíčových oblastí, přesněji Rozhodování, aby společnost opravdu uspěla. Jedná se o Rozhodování o Strategii, Rozhodování o Lidech, Rozhodování o Realizaci a Rozhodování o Cash. Krátký pohled na každou z těchto částí může být rychlou pomůckou, kde začít.
Lidé
Jste v práci šťastní? Užíváte si její každodenní náplň? Váš výkonný tým prosperuje a je zdravý? Daří se vašim zaměstnancům učit se a být den ode dne chytřejšími a zkušenějšími? Pracujete s firemní kulturou? Je to kultura zodpovědnosti, kde každý ví, za co zodpovídá? Je-li vaše odpověď na kteroukoli z těchto otázek NE, určitě začněte s částí LIDÉ. A pár typů, na které se zaměřit nejdříve:
- Identifikujte své firemní hodnoty a začněte jimi žít
- Určete, co jsou ty správné pozice
- Na každou pozici dosaďte toho nejlepšího „A“ hráče
- Vyjasněte role, ručení a odpovědnosti
Strategie
Rostete? Dosahují vaše obraty čísel, která očekáváte? Identifikovali jste ty nejdůležitější kroky, které pomohou rozvinout váš business? Je pro vás jednoduché určit, na které příležitosti říci ano a na které ne? Máte něco, co vás odlišuje od ostatních na trhu? Pokud na některou z otázek odpovíte NE, určitě začněte s částí STRATEGIE. A určitě se nejprve zaměřte na:
- Váš dlouhodobý cíl, Severka vašeho podnikání – BHAGTM
- Závazek Značky /Brand Promise/ a Garance tohoto Závazku, kterou poskytnete
- Hlavní šachové tahy na následující tři roky
- X-Faktor
Realizace
Jak probíhají vaše interní procesy? Daří se vám dostatečně generovat zisk? Pracují vaši lidé více než 60 hodin týdně? Hasíte neustále požáry? Máte pocit, že dochází ke zbytečnému plýtvání časem a penězi, i když třeba ne záměrně? Pokud nejste spokojeni s kteroukoli z těchto otázek, začněte s částí REALIZACE. A určitě se změřte na:
- Výroční a kvartální plánování
- Nastavení Komunikačního Rytmu Meetingů
- KPI a stanovení Kritických čísel
- Stanovení kritérií úspěchu
Cash
Můžete se bez omezení nadýchnout? Můžete skočit po kterékoli nabízející se příležitosti na trhu? Máte možnost volby? Máte dostatek „kyslíku“, abyste mohli při podnikání volně dýchat? Obáváte se dostatku potřebné hotovosti? Pokud ano, rozhodně začněte s CASH a jako první pracujte na:
- Zkrácení konverzního hotovostního cyklu
- Minimalizování chyb v dodávce a fakturaci
- Zlepšení business modelu
- Zvýšení hotovostního toku
Vědět, kde začít, je zásadní, ale i tak musíte počítat s nutností čas od času revidovat všechny čtyři dimenze a vytvořit jednoduché „rituály“ podporující přemýšlení, plánování a realizování neustálých zlepšení v rámci všech těchto dimenzí. Až pak budete na správné cestě kvalitně implementovat Four Decisions know-how a zvládat Rockefellerovy návyky.