GAZELLES CZ  Growing Leaders - Growing Companies

  • HOME
  • O MNĚ
  • PRO FIRMY
    • ÚČINNÁ STRATEGIE
    • ANGAŽOVANÍ LIDÉ
    • ŠPIČKOVÁ REALIZACE
    • DOSTATEK KAPITÁLU
    • SYSTEMICKÝ KOUČING
    • SKUPINOVÉ KOUČOVÁNÍ
    • JÓGA SMÍCHU
  • WORKSHOPY
    • SCALEUP ACADEMY
    • FOUR DECISIONS
    • ROCKEFELLEROVY NÁVYKY
  • BLOG
  • KE STAŽENÍ
  • KONTAKTY
  • Home
  • Blog
  • Jednostránkový Strategický Plán ‒ „Je to jasný?“
31.1.2023

Jednostránkový Strategický Plán ‒ „Je to jasný?“

Jednostránkový Strategický Plán ‒ „Je to jasný?“

od Pavel Křepelka / Středa, 16 Prosinec 2015 / Publikováno v Blog

Jedním ze zásadních, dokonce primárních úkolů lídra je udržovat a rozvíjet zápal a zaměření svého týmu správným směrem, který společnost posouvá vpřed a neřeší pouze problémy či provozní otázky. Nechci snižovat nutnost dobře formulovat strategii, ta však nikdy nebude naplněna, pokud ji nedokážete správně zrealizovat v rámci vaší společnosti.

Jako kouč rychle rostoucích společností velice často slýchám fráze výkonných manažerů: „Jasný, mám to“, „OK, pojďme dále“. Zřejmě předpokládají, že se jejich společnost pohybuje rychleji než všechny ostatní, že jsou to takové ty rychlovlaky pro rozvoj vašeho podnikání.
Pravdou však je, že na základě „Jasný, mám to!“ musíte právě hezky zpomalit. To je ta jediná správná cesta, abyste se mohli posouvat vpřed rychleji. Prostě zpomalte a zkuste více přemýšlet o důsledcích, zacílení, časové investici, energii, zdrojích a rozhodně také o strategii. Teprve pak se lze začít rychleji posouvat stanoveným směrem.

Nedopusťte, abyste ve snaze co nejrychleji odškrtávat položky udělali na svém strategickém seznamu chybu, a to jen kvůli pocitu, že to vaše společnost zvládá rychleji. Obecně platí, že dělají-li se věci rychle, obvykle se dělají špatně. Znáte to ‒ dvakrát měř, jednou řež…

Takže pokud jde o realizaci strategie, pojďme se podívat na některé cesty, jak odpovědět na otázku: „Opravdu to je jasný a máš to?“

Podle Daniela Goldmana, autora Hidden Driver of Excellence, se musí lídři nejprve naučit správně zaměřit svoji pozornost. Potvrzují to i behaviorální výzkumy. Lídři se musí primárně uvažovat v triumvirátu správné kombinace „svého niterního zacílení ‒ emoční inteligence“, „své pozornosti na ostatní ‒ emoční inteligence“ a „své pozornosti směrem ven ‒ tj. na strategii, inovace a učení se“. Pokud ve své sebereflexi dokážou zkombinovat všechny tyto tři pohledy, stanou se lídry se skvělou optikou.

Zde jsou cesty, které mohou pomoci:

  • Zlepšit vlastní uvědomění, sebereflexi a intuici. Pokud jste zvyklí spíše rady a doporučení dávat než je přijímat, bude to pro vás vcelku výzva.
  • Zlepšit lídrovské schopnosti (díky, kterým vás bude chtít vaše okolí následovat) zaměřením na ostatní. Například si vytvořit procesy a struktury, kde každý bude mít možnost v bezpečném prostředí sdílet své názory a komentáře.
  • Více naslouchat, ptát se a zlepšovat svůj cit pro důležitá rozhodnutí, který je autentický a lépe zaměřený. Přínosem je pak lepší schopnost rozvíjet strategii, inovovat, řídit lidi i organizace.

Přemýšlejte o svém realizačním plánu jako o souboru vzájemně propojených činností, které se zaměřují na kritické změny a vytváření angažovaného přístupu vyplývajícího z náročné práce týmu při plánovacím setkání. Vzhledem k tomu, že lídři jsou zkušenější v plánování než v samotné realizaci, jsou často zaměřeni spíše na vytváření strategie. Takže pojďme naši pozornost raději zaměřit na další krok ‒ překlopit strategické plánování v realizování.

Těch nejúspěšnějších strategických výstupů se nejlépe dosahuje, když se na procesu plánování a následné realizace podílejí i členové týmu. Ti nejlepší lídři se shodují na důležitosti „zapálení“. Čím více se vám podaří obrátit „odpůrce“ na „realizátory“, tím větší budete mít úspěch. A o tom je i náš systém kaskádovitého plánování a realizace v celé organizaci.

Chcete-li být úspěšní, je třeba vzít při formulaci těch nejdůležitějších priorit a cílů do úvahy váš výhled na následující tři až pět let a také na rok stávající. Samotná realizace vlastně o ničem jiném ani není. Bohužel není možné udělat všechna rozhodnutí najednou. Nicméně dobře propojit formulaci strategie a její realizaci je zásadní pro schopnost dosáhnout svých plánů. Klienty učím, aby pomocí jednoduchého a přehledného kvartálního nástroje zpracovali vždy obě části plánovacího procesu ‒ formulaci strategie a realizační plán.

Mimochodem realizace strategie velice často vyžaduje mnohem více lidí než pouze ty, kteří ji formulovali. To je další výzva pro rychle rostoucí společnosti, protože se zvětšujícím se týmem je vše náročnější. Jinými slovy se komunikace stává mnohem náročnější v situaci, kdy rychle rostete.

Následující čtyři základní kroky umožní udržet celý tento proces plynulý a úspěšný:

  1. Vytvořte jednoduchý a logický model, který bude pracovat pro vás a vaši firmu a ne obráceně
    Posuďte své stávající realizační aktivity a strategie. Jsou propojeny a v rovnováze, nebo jsou poněkud nesourodé? Vaši lidé potřebují ucelený rámec pro pochopení toho, jak do sebe jednotlivé věci zapadají. V takových případech doporučuji Jednostránkový Strategický Plán.
  2. Od zahájení formulace strategie a přípravy realizačního plánu se snažte o provázanost strategie s realizací
    U klientů často pro přehlednost a jednoduchost používám administrační systém Aligntoday.com. Tím dokážete jednoduše a přehledně zajistit provázanost mezi oběma částmi. Pokud vám však toto řešení nevyhovuje, zvažte vytvoření systému myšlenkových map nebo excelové tabulky, kde se jednotlivé části spojují tak, abyste mohli udržet přehled a krok s postupnou realizací.
  3. Podporujte sdílení informací, koordinaci, jasnou zodpovědnost a hlavně neustálý přehled o tom, kdo za co ručí, kde je a kde by měl být
    Zavedli jste jednoduché nástroje pro sdílení informací, koordinaci a udržení zodpovědnosti a závazku? Stanovte kritéria červená ‒ žlutá ‒ zelená pro každou z priorit a vytvořte přehledný dashboard, kde je vše vidět, který podněcuje zodpovědnost a vytváří prostředí pro růst kultury zodpovědnosti. Pokud navíc máte možnost vkládat komentáře do celého work-flow, váš tým se bude mnohem lépe koordinovat a sdílet informace. Transparentnost je základem pro realizaci dennodenních činností, ale nezapomeňte, že nyní mluvíme o realizaci priorit, které přesahují délku jednoho pracovního dne.
  4. Vytvořte kulturu, která podporuje a upevňuje realizační proces
    Odstraňte své společenské a operativní diskuse z denních statusů, v této fázi se nezaměřujte na řešení. Netolerujte jakékoli výmluvy, které jsou často skryté pod rouškou vysvětlování. Místo toho vyžadujte vlastnictví a uznání chyb s rychlým zaměřením směrem k nápravě. Kdy jste naposledy veřejně přiznali chybu (ne omluvy) a pak jste se hned zaměřili na její dořešení? Pamatujte, že je jen na vás, jak dobře v rámci svého vedení nastavíte důraz na odpovědnost za ručení.

Jako lídr musíte řídit proces tvorby strategie (formulace) a její realizace (realizační plánování). Velice často zápal pro realizaci plánů slábne, když se dostane níže k střednímu managementu nebo k členům jednotlivých týmů. Konfrontujte takovéto problémy a využijte tyto čtyři kroky, které vám pomáhají zůstat na své cestě v budování kultury odpovědnosti, kultury zaměřené na realizaci strategie.

A nyní lze říci „Jasný, mám to!“.

Gazelles.cz | Strategie

Stáhněte si jednostránkový strategický plán (OPSP) a dostaňte všechny ve firmě do Vaší strategie.

  • Tweet

O Pavel Křepelka

Dále můžete číst

Jak se nejlépe připravit na další plánovací meeting
Jak najít a rozvíjet „A“ hráče?
Target
Jak uvést váš Firemní Účel do života

Aktuality

  • ScaleUp MeetUp – další sada free seminářů ve spolupráci s Paralelní Polis

    Tak opět po roce startujeme další řadu FREE sem...
  • Reference, kterou nelze nesdílet…Děkuji Vám Jiří

    Dobrý den Pavle, Klidně to vyjádření můžete dát...
  • Právě čtu: ACTIVATORS: A CEO’s guide to clearer thinking and getting things done, Mark E. Green

    Marka Greena jsem měl možnost poznat osobně. Je...
  • Rozvojový Workshop

    Learn & Work – ve spolupráci s Top Vision

    Zlepšete realizaci vašich plánů a naučte se pos...
  • Angažovaná Kultura

    Konference Lead & Learn

    Co je víc než spokojený zaměstnanec? Ten angažo...

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru

Zlepšete svoji konkurenční výhodu. Nastartujte svůj další růst. Výběr toho nejlepšího z Verne’s Insights a zajímavostí ze světa úspěšných rostoucích společností.

  • Sociální sítě
GAZELLES CZ  Growing Leaders - Growing Companies


© 2015 BCom Consulting All Rights Reserved.

NAHORU
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím
Privacy & Cookies Policy

Nutné Vždy povoleno