
Generální ředitel společnosti Comcast Brian Roberts říká „Nejdůležitější věc, kterou mohu udělat je budovat silnou firemní kulturu.” Stejně tak Marc Benioff buduje kulturu důvěry v Salesforce. V Campbell Soup CEO Denise Morrison cíleně mění firemní kulturu tak, aby zahrnovala “odvahu lídrů”, jinými slovy ochotu podstoupit větší rizika související s novými produkty a nápady v reakci na jejich čím dál tím více skeptické zákazníky.
Sice zde uvádím citáty a tvrzení z článků magazínu Fortune, ale čím dál tím častěji se setkávám s podobnými postoji i u nás v ČR. Ostatně již nyní, kdy nezaměstnanost v ČR klesá pod 6% /i když výhledy na příští rok poukazují opět návrat k sedmi procentům/ si firmy uvědomují, že s klasickou inzercí na nové zaměstnance to prostě nepůjde. A i samotní zaměstnanci hledají společnosti, které jim spíše než jen peníze nabízí něco více. Smysl, kulturu, hodnoty. Důkazem toho je také nový projekt Company Culture Market /cocuma.cz/, kde si svoji novou práci hledáte právě ve vazbě na firemní kulturu a toho jaký vám to celé dává smysl.
Je to pro vás překvapivé? Čekali jste spíše pravý opak, že v době digitální revoluce půjdou témata firemní kultury stranou? Ale ve skutečnosti to je naopak. V době průmyslové revoluce byla práce přesněji definována a nebylo třeba přemýšlet jak utahovat stále stejný šroub u montážní linky, stejně tak nemusel přemýšlet administrativní pracovník, který vyplňoval čísla do sloupců nebo přepisoval celý den dopisy. Buď takto pracovali a nebo neměli práci. Vlastně byli lidské stroje. Firemní kultura skoro nic neznamenala a většina generálních ředitelů o ní nemluvila.
Dnes jen málokdo dělá takovouto práci. Technologie zastávají velké množství činností a lidé více a více dělají práci, která není přesně definována. Jinými slovy to co nyní zaměstnanci dělají, kolik úsilí a vynalézavosti do toho vloží je v současné době hlavně na nich. Generální ředitelé mohou vyžadovat více angažovanosti, přemýšlení “za roh”, ale fungovat to nebude.
Pouze firemní kultura – firemní hodnoty, účel – smysl – vyšší princip, podpora učit se – to vše autentické, opravdové – nikoli nařízené “shora” – může zaměstnance připojovat, angažovat, inspirovat k tvůrčímu myšlení.
Takže vlastně není překvapením, že čím dál tím více společností si uvědomuje důležitost firemní kultury, zmíněná Cocuma je toho důkazem.
O to více mne pak potěšil příspěvek, na který jsem dnes narazil na TED, z roku 2009, kde Simon Sinek, „How great leaders inspire action” popisuje Zlatý Kruh s WHY, HOW, WHAT.
Takže pokud stále pochybujete o důležitosti firemní kultury a přesto hledáte odpověď na otázku jak získat angažované zaměstnance, tak doporučuji začít právě zde.